Station Hengelo ligt op een belangrijk knooppunt: verschillende spoorlijnen komen bij elkaar en geven directe treinverbindingen met steden in Overijssel, de Randstad en Duitsland. Begin 21e eeuw bleek het station als gevolg van het groeiend aantal reizigers niet meer te voldoen aan de eisen van zijn tijd en belemmerde bovendien de gewenste relatie tussen Hengelo Noord en het 50 ha grote herontwikkelingsgebied Hart van Zuid. Hierop besloten ProRail en NS samen met de gemeente Hengelo het station en de stationsomgeving een facelift te geven. IAA Architecten kreeg de opdracht de stationshal te restaureren en opnieuw in te richten, de voetgangerstunnel, de trappen en de lift te verbeteren en een nieuwe entree voor de zuidzijde van het station te ontwerpen.
MONUMENTAAL STATION VERGT VEEL KUNDE
De randvoorwaarden voor de gevraagde kwaliteitsslag waren complex: rond 1990 was het station voor de eerste keer verbouwd en was één van bestaande reizigerstunnels verlengd naar de zuidkant van het station wat resulteerde in een kruip-door-sluip-door-route om de perrons te bereiken. Bovendien was het stationsgebouw uit 1951 van architect Schelling inmiddels een gemeentelijk monument en had de perronoverkapping uit 1899 van de hand van Van Heukelom de status van rijksmonument.
Licht in de tunnel
Aangezien de plafondhoogte van de nieuwe tunnel erg beperkt was (de treinsporen boven de tunnel konden niet worden verhoogd en aan de zuidkant diende de tunnel drempelloos aan te sluiten op de straat) moest een claustrofobisch gevoel voorkomen worden. Om extra ruimtelijkheid te bewerkstelligen is de tunnel voorzien van lichtwanden: lichtgevende gekleurde panelen die per dag en uur in kleur wisselen op basis van een geschreven choreografie. Geschuurde RVS plafondplaten zorgen dat het interieur van de tunnel gespiegeld wordt en daardoor dubbel zo groot lijkt.
Nieuwe entree met brede voetgangerstunnel
Om de verbinding tussen de noord- en de zuidkant van het station te verbeteren is aan de zuidzijde een nieuwe entree met luifel ontworpen die toegang geeft tot een 12 meter brede tunnel. Ter hoogte van de perrons verbindt een grote vide de nieuwe tunnel met de twee bestaande noordelijke voetgangerstunnels. Aan deze vide liggen een roltrap, twee brede trappen en een personenlift, die allen naar de perrons leiden. De stationshal is gerestaureerd, gevels aan de noordkant zijn aangepast en bestaande winkels hebben een betere locatie gekregen. Tot slot is de perronoverkapping geschilderd en kreeg het perron nieuwe tegels.
Gieten geeft grote vrijheid in vormgeving
De luifel bestaat uit tien ter plaatse vervaardigde betonnen dakelementen van 9,20 meter lang en 6 meter breed. Ieder element wordt gedragen door vier gegoten gietijzeren armen en ondersteund door een geprefabriceerde betonnen kolom die van rond naar een klaverblad-vorm verloopt.