Verhuizing na 116 jaar wegens ruimtegebrek

Nieuwbouw Rabobank

  1. baksteen
  2. glas
  3. planvorming
  4. detailleren
  5. kantoor
  6. integraal ontwerpen

Rabobank Enschede-Haaksbergen was in 1896 de eerste bank van Nederland volgens het principe van Raiffeisen. Van een kleine kredietcoöperatie aan de Raiffeisenstraat in Lonneker (tegenwoordig Enschede) groeide de Raiffeisenbank, samen met de Boerenleenbank, uit tot de huidige Rabobank. In 2008 besloot de vestiging Enschede-Haaksbergen wegens ruimtegebrek te verhuizen naar een nieuw te bouwen kantoor. De keuze viel op een zichtlocatie aan de Zuiderval, een brede laan die sinds 1998 de zuidelijke hoofdentree van Enschede vormt en van rijksweg A35 naar de binnenstad loopt. Gezien de toenmalige economische omstandigheden was de opgave een modern toonaangevend gebouw te ontwerpen met een no-nonsense uitstraling, met ruimte voor 200 medewerkers en voldoende eigen parkeergelegenheid.

Exterieur
dak

NIEUW KANTOOR OP A-LOCATIE

Na de faillissementen in de Twentse textielindustrie was het 40 hectare grote gebied rond de voormalige spoorlijn Enschede-Ahaus jarenlang niemandsland. In 2001 is een grootschalige herontwikkeling gestart onder de naam Zuiderval om in zes hoogwaardige deelgebieden ruimte te bieden aan werken, wonen en talrijke voorzieningen.

De nieuwe Rabobank staat op de hoek van de Zuiderval en de Varviksingel in het deelgebied Het Eeftink, met het hoofdvolume dwars op de Zuiderval, net als de andere kantoorgebouwen in de strook tussen de Varviksingel en de Wethouder Beversstraat. Het gebouw is door zijn vormgeving al vanaf afstand herkenbaar en bestaat uit drie delen: op de begane grond bevinden zich de publieksfuncties, daarboven een afgeschuinde lage kantoortoren en daarnaast een parkeergarage voor ongeveer 120 auto’s.

ronde tafel
groene ruimte
groene muur
zitplekken
grijs blok
vergaderruimte geel

Duurzaam en laagdrempelig

De wens om een duurzaam gebouw te maken dat er laagdrempelig uitziet voor de klanten van de bank en ruimte aan de gevel heeft voor een billboard, leidt tot de toepassing van veel glas in de noord- en westgevel, een vrijwel gesloten oostgevel en zo min mogelijk glas in de zuidgevel. Een optimaal klimaatconcept met aansluiting op stadsverwarming, een intelligent (= erg zuinig) verlichtingssysteem, zonnepanelen op het dak en drievoudige beglazing zorgen ervoor dat het gebouw in GreenCalc-categorie B van duurzaamheid valt.

Deel dit project op