In nauwe samenwerking met de monumentendienst is gezocht naar manieren om de historische kwaliteiten van het neorenaissancegebouw te behouden en tegelijkertijd maximale openheid te creëren. Binnen zijn gangen en lokalen verbonden door royale openingen, waardoor de traditionele gangstructuur verandert in een netwerk van clusters. Deze ingrepen vroegen het uiterste van de bestaande constructie, maar waren noodzakelijk voor het nieuwe pedagogische concept: clusteronderwijs. Hier leren leerlingen in flexibele, samenhangende ruimtes die zich aanpassen aan verschillende programma’s en lesvormen.
De oudbouw huisvest de onderbouw. De gewelfde gangen zijn hier getransformeerd tot centrale leerzones die door flexibele wanden en geïntegreerde kastruimte met de omliggende lokalen zijn verbonden. Zo ontstaan plekken waar ontmoeten, concentratie en samenwerking elkaar afwisselen.
De bovenbouw is ondergebracht in de nieuwbouwvleugel. Hier domineren grote, open leerlandschappen die in directe relatie staan met de stad. De grote vensters creëeren zichtlijnen naar de omgeving, waardoor leerlingen letterlijk en figuurlijk meer verbonden raken met de wereld om hen heen. Deze ruimtelijke overgang weerspiegelt hun mentale en intellectuele ontwikkeling wanneer de school in de loop der jaren wordt doorlopen: van beschutting naar openheid.
De nieuwbouw sluit in materialisatie en kleurstelling aan op de historische gevel aan de Hansa Ring. Het metselwerk is afgestemd op de het zandsteen van de monumentale voorgevel, waardoor oudbouw en nieuwbouw een vanzelfsprekende eenheid vormen. In de kopgevel bij de entree van het schoolplein is een citaat van filosoof Hegel opgenomen, gekozen via een prijsvraag onder de leerlingen. “Tegenspraak is de bron van alle beweging”, een motto dat de geest van dit nieuwe onderwijsconcept treffend samenvat.